18 març 2022

Carolina López, sobre les Sessions Escolars a l’Animac: “Treballem per edats temes concrets, però globalment sempre hi és present el valor de l’amistat i l’amor, i el respecte per la diversitat”

NOTÍCIES > 18.03.2022

Carolina López, sobre les Sessions Escolars a l’Animac: “Treballem per edats temes concrets, però globalment sempre hi és present el valor de l’amistat i l’amor, i el respecte per la diversitat.

Un cop finalitzades les Sessions Escolars de l’Animac i el Petit Animac, a la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, hem volgut conversar amb la seva directora, Carolina López, una de les principals ideòloges de les activitats que aquest any han format part d’Acció Cinema. Carolina ens ha parlat sobre els valors que han volgut transmetre a tot l’alumnat a través dels curtmetratges escollits i de la importància de l’educació a través de l’audiovisual, i sobretot també, a través de l’animació. 

Creieu que l’audiovisual pot ser una eina transformadora?

Sí, absolutament. Tenim la sort de poder oferir aquestes sessions de manera gratuïta i així arribar a nens i nenes d’entorns molt diferents. També és important per nosaltres acompanyar aquest audiovisual amb eines d’interpretació, en el nostre cas, ho fem amb presentacions de les sessions i un dossier pedagògic.

Per què l’aposta des de l’Animac per treballar amb els infants i l’alumnat?

Perquè ho entenem com sembrar idees, nous llenguatges, tot convidant a imaginar a través de l’art i la tecnologia. Secretament, volem que surtin de Lleida i de les nostres sessions escolars els propers grans animadors i animadores.

Quins són els valors que us heu plantejat en les Sessions Escolars i Petit Animac, que més poden arribar als infants?

Treballem per edats temes concrets, però globalment sempre hi és present el valor de l’amistat i l’amor, i el respecte per la diversitat. A cada edat prenen un caire diferent, per exemple amb els adolescents d’una manera o una altra, i sense caure en tecnofòbies, toquem el tema de l’ús de les tecnologies i les xarxes socials, amb els mitjans sempre hi ha algun curt que parla de bullying o amb els més petitons acostumen a haver-hi films que parlen de com acceptar-se un mateix i compartir el bo i dolent amb la resta de persones, per exemple. 

En funció de quins criteris heu escollit les obres per a totes dues sessions?

Són tres sessions escolars. Els criteris són artístics, però també es tenen molt en compte els valors que transmeten. Volem que l’alumnat s’apropi a l’animació fora dels estereotips i que descobreixin la riquesa d’aquest mitjà, tant plàsticament com també per totes les històries que poden explicar, des de la més fantàstica al documental, i fins i tot descobrir l’experimentació de films que no són narratius i apropen a l’espectador al més sensorial, tema important amb els més petits. Crec que mostrar diversitat genera diversitat.  

Per mi programar les sessions infantils i escolars porta una doble responsabilitat. Per una banda, vull que trobin atractiu el mitjà (i que no desconnectin) i, per l’altra, m’agrada que el programa sigui un repte a la seva gran capacitat d’entendre i empatitzar amb temes que els toquen o que els poden tocar de prop. Com deia l’animadora Faith Hubley ‘De la mateixa manera que no donaries menjar escombraria als nens i nenes, no se’ls ha de donar pel·lícules dolentes’.

Com heu incorporat la perspectiva de gènere a les Sessions Escolars i a Petit Animac?

Acostuma a haver-hi paritat quant a cineastes que han dirigit les pel·lícules. Això ja de per si aporta visions interessants. A banda, sempre hi ha films protagonitzats per nenes valentes i noies que vencen les seves pors o que directament no les tenen i participen de la societat activament. 

Creieu que l’animació pot ser un bon fil conductor per aquest audiovisual que desperta l’esperit crític a tots els públics?

Sí. L’animació és un mitjà molt atractiu per a nenes, nens i adolescents. Sent tan gràfic, té un poder enorme de síntesi i arreplega moltes disciplines artístiques, tot fent servir originals tècniques i tecnologies que desperten també la curiositat del procés de creació. Tot plegat, aquesta curiositat i, fins i tot, fascinació, desperta la curiositat i darrere la curiositat ve el fet de voler saber i entendre, tant els conceptes que es tracten als films com detalls sobre el propi mitjà artístic. Compartint els films adequats i amb un bon acompanyament, fet entre el festival i els docents, en cas de les sessions escolars, oferim un fil perquè els que vulguin seguir puguin desenvolupar aquest esperit crític.