Participants de la sessió

27 maig 2025

Festivals i mostres de cinema: espais per a una educació transformadora

NOTÍCIES > 27.05.2025

Festivals i mostres de cinema:

espais per a una educació

transformadora

Gerard Graells, director ACCD, donant la benvinguda

El 26 de maig de 2025, es va celebrar una sessió de treball interna d’Acció>Cinema centrada en l’Educació per a la Justícia Global (EpJG). La trobada va tenir lloc  a la Fundació Carulla i va reunir una quarantena de participants, entre festivals i mostres de cinema que dirigeixen les seves activitats a públic infantil i juvenil i i ONG.

La sessió es va centrar en concretar el marc temàtic del projecte, aterrar conceptes en matèria EpJG i dibuixar possibles relacions i intercanvis entre els dos sectors implicats.

La benvinguda va anar a càrrec de Gerard Graells, director de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, que va posar en valor la importància d’incidir en aquests segments de públic i fer-ho a través de l’audiovisual i generant espais de diàleg i reflexió.

Participant de la sessió

A continuació, Georgina Casas de LaFede i Laia Gómez-Franco de Mirada Rumiant van exposar el marc conceptual i metodològic de l’Educació per a la Justícia Global, compartint claus i estratègies per portar-la a la pràctica en entorns culturals i escolars. Es va posar èmfasi en la necessitat d’enfortir el vincle entre la tasca educativa dels festivals i la transformació social, tot prioritzant una mirada crítica, arrelada i col·laborativa.

Georgina Casas i Laia Gómez-Franco expliquen el marc teòric de l'EpJG

Un dels moments centrals de la sessió va ser la presentació de Nadir Perspectiva, que va compartir les primeres conclusions de l’avaluació externa de les activitats educatives realitzades en els festivals i mostres de cinema el 2024. Es va posar de manifest que l’alineament entre el sector de la cooperació i els festivals de cinema està en marxa, però cal continuar treballant per consolidar aquests vincles i fer-los sostenibles.
També, la necessitat de crear espais de governança compartida, que permetin estructurar i planificar conjuntament el treball durant l’any. Finalment, es va obrir un diàleg sobre com
implicar més activament els centres educatius, a través de la cocreació d’activitats i donant visibilitat al que passa a les aules. Es va remarcar la importància de recollir i donar continuïtat a aquestes experiències, edició rere edició, així com garantir la custòdia responsable de les dades i fer-ne un bon retorn als agents implicats.

Nadir compartint les conclusions de l'avaluació

La jornada va concloure amb un espai participatiu facilitat per Namar Alimbau de Lafede que va permetre compartir recursos, metodologies i necessitats entre festivals i mostres i ONG. Un espai de coneixença i intercanvi, que va obrir la porta a noves connexions i intercanvis!