20 gen. 2023

#Núvol – Infants, no deixeu mai de ser els protagonistes

Acció Cinema activa la mirada crítica d’infants i joves amb l’audiovisual als festivals El Meu Primer Festival, Animac, Galacticat, Mostra Internacional de Cinema de Dones, Suncine i Zoom.
Marta Romero

Hi ha moltes maneres de veure cinema. La cerca d’entreteniment és el motiu que impulsa la majoria de gent a triar una pel·lícula, però no és l’únic. El llenguatge audiovisual juga més enllà de la gran pantalla creant una experiència col·lectiva i un imaginari amb la capacitat d’incidir, fins i tot, en els més petits. Els adults forgen debats al voltant del darrer film guanyador d’un Oscar. Els infants es converteixen en els protagonistes de la seva pel·lícula preferida a l’hora del pati. Per això, és important canalitzar aquesta força de l’audiovisual, per educar i formar la mirada (crítica) d’infants i joves. Amb l’objectiu de potenciar i fer visible la capacitat didàctica de l’audiovisual, la plataforma Acció Cinema, en col·laboració amb alguns dels festivals de cinema més influents de Catalunya, ha impulsat diverses iniciatives en l’àmbit educatiu i familiar. Durant el curs 22-23 escoles d’arreu han participat en les activitats proposades per la plataforma.

Acció Cinema vol promoure l’audiovisual com a eina de construcció d’una ciutadania formada, crítica i mobilitzada. Vetllen per l’educació infantil i juvenil a través de les arts del cinema perquè, al capdavall, a les aules és on trobem el futur del món que ha de venir. Les possibilitats que ofereix el cinema són infinites: des de les temàtiques que es poden tractar, fins a la manera d’abordar aquestes temàtiques o el procés de realització audiovisual. Els festivals col·laboradors aporten films amb una forta crítica social, que representen una gran diversitat de realitats i formes de veure el món. Es tracta d’innovar i d’explorar nous camins per trobar la manera que els infants es converteixin en bons espectadors de cinema, mentre aprenen en el trajecte.

El Meu Primer Festival ha apostat per dues línies d’actuació: la Creació del segell «MPF ACT!», que aglutina films que tracten temàtiques centrades en els drets humans, la justícia social, l’equitat de gènere o la inclusió, i les sessions escolars complementàries. El festival ha ofert 5 sessions amb el segell «MPF ACT!», cadascuna de les quals es complementava amb un dossier d’activitats. El festival treballa el cinema des de la primera infància, a partir dels dos anys. La directora, Mireia Manen, reivindica la importància de formar petits espectadors de cinema. Per fer-ho, l’organització ha projectat diversos curtmetratges: «el curtmetratge és un format adient per explicar històries d’una manera propera» afirma Manen. Escollir una pel·lícula per a un nen petit és una decisió complicada, però no per això s’ha de menystenir la mirada d’un infant. «Amb el cinema podem abordar temes que semblen complicats, com el dol, que a vegades les propostes més comercials no s’atreveixen a tractar i que, paradoxalment, funcionen igual i són molt importants.» Quan esculls temes propers a les experiències dels nens, el cinema es transforma en una eina pedagògica més potent que alguns llibres de text.

La comissària i directora del festival d’animació Animac, Carolina López, declara que per ella suposa tot un repte fer la selecció de curtmetratges. L’Animac, Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, presenta tres sessions educatives en què es projecten curtmetratges d’animació per als alumnes d’educació infantil, primària i secundària. «Volem que aquestes sessions eduquin en valors, però també volem que els infants aprenguin a mirar les imatges i que coneguin la diversitat de l’animació», apunta López. Des de l’Animac defensen el cinema com a eina educativa per la seva capacitat d’influir en els espectadors de manera més dispersa. López comenta que és important fer pedagogia en espais menys reglats perquè els infants estan més receptius. «Hem d’aprofitar aquests moments de gaudi i fer que se’n vagin a casa amb aprenentatges a la butxaca.»

La projecció de pel·lícules és un recurs tradicional a les escoles. Qui no recorda veure obres com La Ola? Però el cinema té molt més per oferir. El «GalactiCurs» és una altra de les iniciatives d’Acció Cinema, impulsada pel festival de cinema fantàstic i de terror, Galacticat. El projecte educatiu del «GalactiCurs» juga des de l’altra banda, proposant una oferta de tallers que porten els ensenyaments del món del cinema i les capacitacions tècniques, artístiques i emocionals a les aules.

Aquest projecte apropa el cinema a les escoles de Lleida amb dues propostes: un taller de guió cinematogràfic i diverses sessions de producció audiovisual, titulades «CineBase», i coordinades per l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC). «Volíem que els tallers se centressin en la creació i en el descobriment d’eines que permetin als alumnes expressar tot el que els pugui passar pel cap», apunta el director del festival, Ramon Bochaca, referint-se als tallers de guió. Pel que fa a les sessions de «CineBase», les condueixen professionals de l’ESCAC, i busquen fomentar la creació cinematogràfica. Amb un mètode d’encerts i errors que té una durada de quatre dies, els alumnes atenen al procés de realització audiovisual i aconsegueixen fer una pel·lícula per expressar les seves inquietuds.

Tots som conscients que el pla educatiu de les escoles té uns límits, és impossible que hi hagi una assignatura dedicada a tots els temes en què els alumnes s’haurien de formar. Per aquest motiu, el Festival Internacional de

«Volíem que els tallers se centressin en la creació i en el descobriment d’eines que permetin als alumnes expressar tot el que els pugui passar pel cap.»

Cinema del Medi Ambient (Suncine) ha introduït l’educació mediambiental a les aules a través d’un portal en línia que ofereix, de manera totalment gratuïta, una gran selecció de pel·lícules de temàtica ambiental. El projecte, que es titula «Cada Aula un Cinema», té per finalitat «entretenir educant i conscienciar sensibilitzant». Escoles, instituts i universitats es poden beneficiar d’aquest recurs en línia. Una altra de les propostes del programa d’enguany és «Imaginaris Revoltats», de la Mostra Internacional de Cinema de Dones, impulsada per la cooperativa Drac Màgic. El seu projecte educatiu té per objectiu fomentar una mirada crítica i responsable envers els drets humans, la cultura de la pau i el respecte a la diversitat. Projecten pel·lícules dirigides per dones en centres educatius de primària i secundària.

«Volem activar la mirada en relació amb l’audiovisual, no volem espectadors passius, per això marquem pautes de visionament abans de la projecció», explica Marga Almirall, corresponsable dels projectes educatius de formació en llenguatges audiovisuals a Drac Màgic.

Les sessions d’«Imaginaris Revoltats» vinculen les històries dels films amb la realitat dels espectadors. Connecten el món de la cooperació amb el món del cinema a través de les entitats que conviden per fer el col·loqui posterior. «L’encreuament de totes aquestes mirades ens permet extreure conclusions de la pel·lícula que en un altre context potser passarien desapercebudes», assegura Almirall. Els universitaris també tenen cabuda dins del marc d’Acció Cinema. L’any 2021, i conjuntament amb el Zoom Festival, el Festival Internacional de Continguts Audiovisuals de Catalunya, la plataforma va engegar una sèrie de sessions en línia que es presentaven com a classes magistrals per als estudiants d’estudis superiors. Les sessions, que portaven per nom «Zoom Class», les dirigien professionals del sector audiovisual, com Celia Montalbán, directora del programa Gen Playz.

Les possibilitats del cinema són pràcticament infinites i cal continuar explorant-les. L’important és mantenir viu l’esperit dels espectadors perquè, així com ho fan al pati, se sentin els protagonistes de la pel·lícula i puguin, ara sí, comprendre el món per intentar salvar-lo.